en nu doorpakken Blijdorp!
En nu doorpakken Blijdorp!
Had vast niemand gedacht: dat t zo’n hype zou worden: Olli.
De Effie van het jaar mag wat mij betreft naar ASR. Wat een goed doordachte, consequent volgehouden campagne, wat een goed gebaar en wat een goed voorbeeld. Ik ben er echt van onder de indruk en dat ben ik niet zo snel van reclamecampagnes. Voor degenen die niets met Feyenoord of met Diergaarde Blijdorp of olifantjes hebben: een korte uitleg, want dan heb je het waarschijnlijk gemist (hoe dat dan ook mogelijk is).
ASR verzekeringen is shirtsponsor van Feyenoord tot en met dit seizoen. ASR stopt daar mee en heeft besloten om de laatste maanden van hun sponsorschap af te staan aan Diergaarde Blijdorp. De diergaarde wordt ernstig bedreigd in haar voortbestaan door meer dan halvering van subsidies en daardoor dus een groot deel van de inkomsten verliest en op termijn met sluiting bedreigd wordt. Blijdorp kan dus wel een oppeppertje gebruiken.
ASR heeft de shirtsponsoring van de laatste competitiemaanden afgestaan aan Blijdorp, maar dat niet alleen: ze hebben er een fantastische reclamecampagne omheen gebouwd. Met Olli. Olifantje Olli. En Olli is nu al een begrip in Rotterdam en omstreken en de rest van het land. Want Feyenoordsupporters zitten overal.
Olli en oud Feyenoordspeler en -held Giovanni van Bronckhorst met zijn zoontje.Er is een prachtige promo gemaakt waarin Olli werd geïntroduceerd. Maar daar bleef het niet bij: de campagne is er een volgens de marketingwetten consequent, regelmaat, herhaling , herkenning en vooral de spanning opvoerend. En ook daarna nog doorgaan, de lijn vasthoudend.
Olli is inmiddels het meest felbegeerde knuffelobject van Rotterdam en omstreken en dat was hij al voordat ie nog maar in de verste verte in Rotterdam aankwam. Er zijn facebookpagina’s aangemaakt, waarin bijna dagelijks een nieuw filmpje of bericht wordt geplaatst. Olli was al uitverkocht voor ie gearriveerd was. Want Olli is inmiddels niet alleen meer een shirtreclame, nee Olli is een begrip en een held.De Kuip staat er bol van, Olli duikt overal op en ASR zorgt er voor dat er dagelijkse verse Olli-aanvoer is in de social media.
Terwijl ze de credits gunnen aan Blijdorp. Want Olli is niet te koop in de fanshop van Feyenoord, nee alleen in Blijdorp. Gaat allen naar Blijdorp is het devies. Red deze prachtige Rottterdamse dierentuin.
Er is maanden gewerkt aan deze campagne, kosten noch noch zijn gespaard. ASR heeft er niet alleen vele euro’s voor over om hun shirtreclame af te staan. ASR heeft er naar mijn idee zelfs enkele tonnen aan besteed om Olli en dus de Diergaarde, weer in de schijnwerpers te zetten. Schijnbaar belangeloos. Her is goede PR voor ASR , maar dat lijkt ondergeschikt aan het doel om Blijdorp te redden. En dat kan ik waarderen in deze tijd waarin verzekeringen ook onder druk staan ( nee ik heb geen meelij) en waarin veel bedrijven de mond vol hebben van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit vind ik een staaltje van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Jezelf naar het tweede plan schuiven en investeren in een ander! Chapeau! Ik hoop dat de opbrengst van Olli echt geheel ten goede komt aan Blijdorp! En dat Olli de redding wordt van Bijdorp.
Ik hoop het!
Maar nu is t aan Blijdorp zelf! Blijdorp moet gebruik maken van de flow en er zelf nu mee verder gaan. Anders is t over een maand over.. dit is het momentum: grijp je kans: neem Olli onder de arm en ga de boer op. Het kan toch niet anders dan dat dit structurele gelden op gaat leveren. Kom op Blijdorp: geen enkele organisatie kan nog overleven bij de gratie van (overheids)subsidies, een zichzelf respecterende organisatie moet dat ook niet willen. Je eigen broek ophouden heet dat in goed Rotterdams. Je hebt een prachtgeschenk gekregen: maak het te gelde. En zorg dat nog vele jaren veel mensen veel plezier aan jullie tuin beleven!