Doorgaan naar inhoud
Margareth Bles – Mbles.nlMargareth Bles – Mbles.nl
  • Home
  • Dit ben ik
  • Dit doe ikUitvouwen
    • Advies en consultancy
    • Interim management
    • Projectmanagement
    • Podcast
  • Portfolio
  • Contact
Margareth Bles – Mbles.nl
Blog - Ervaring

Deel 1 – Jubileum-blog 12,5 jaar margarethbles

Home » Blog en portfolio updates » Deel 1 – Jubileum-blog 12,5 jaar margarethbles
17 oktober 2023 Laatste aanpassing op17 oktober 2023 Leestijd: 4 minuten
Foto van Margareth Bles.

12,5 jaar geleden stapte ik in de stoute schoenen van het zelfstandig ondernemerschap. 

Een stap waar ik tot op de dag van vandaag geen moment spijt van heb gehad. Het heeft mijn werkzame leven verrijkt, het heeft me veel geleerd en veel gebracht en ik hoop op mijn beurt ook veel gebracht te hebben.

Terugblikken is niet mijn stijl van leven, maar dit vind ik toch wel een leuk moment om de komende periode eens wat blogs te wijden aan bijzonderheden en/of wat mij is opgevallen de afgelopen 12,5 jaar.

QR code  

het vierkantje met de blokjes

Ik begon en moest herkenbaar zijn: een naam, huisstijl; sowieso een visitekaartje en een website.

Voor mijn grote stap in 2011, daar spreken we over, was ik manager ict, digitale bibliotheek en innovatie en zat ik midden in de digitale sprong voorwaarts. Digitale toepassingen waarmee ikzelf, collega’s en het grote publiek bekend raakten: internet en alles wat daar mee te maken heeft. Internetbankieren, e-books en tablets kwamen voor het grote publiek beschikbaar. Twitter en Facebook waren in volle groei.

De gadgets kwamen op. En zo af en toe zag je al ‘ns een QR code. Meestal in de buitenruimte, op een wand voor een bouwput bijvoorbeeld. Ik vond het een interessant iets, je kon met een eenvoudige QRcode- generator de leukste dingen doen. 

Marcus Bergsma, mijn steun en toeverlaat voor mijn website, toen en nu, en als diginerd altijd op zoek naar de nieuwste dingen en toepassingen, maakte voor mij een mooie website. Zelf ontwierp ik een visitekaartje met QR code met daarin de link naar: mijn website! 

Afbeelding van eerste naamkaartje van margarethbles.
Naamkaartje margarethbles ontworpen door Jan Belon.

In 2012 heeft Jan Belon mijn huisstijl geprofessionaliseerd en hij maakte een prachtontwerp met mijn logo waarin hij de QR code, ingenieus vormgeven met mijn M erin, een fraaie positie en rol gaf. 

In die tijd werd ik trouwens best een beetje lacherig aangekeken als ik met de QR code op de proppen kwam, dat was een niche, leukigheidje, spielerei, maar toekomst? Nee…

(zo’n soort gesprek had ik overigens niet veel later ook eens met een marketingman die geen toekomst zag in apps op smartphones).

Van onbekend naar wereldwaarde

De QR code nam een vlucht en werd zelfs van levensbelang

Langzaamaan zag je de code steeds meer tevoorschijn komen, in musea vooral, maar het bleef een beetje op de achtergrond, het brak niet door. Tot 2020! Ineens kreeg het wereldwaarde! De Corona-pandemie veranderde de rol en betekenis van het zo karakteristieke vierkantje met de blokjes. Weet je nog: de Corona-app, de Coronacheck… we konden letterlijk niet meer zonder QR codes. Maar het stimuleerde ook extra creativiteit: mocht je eindelijk weer eens een café, terras, restaurant bezoeken, maar wel de 1,5 meter aanhouden, er zat een sticker op je tafeltje, waarmee je de menukaart kon inzien en je bestelling kon doen. De QR code. Briljant!

En het is sindsdien niet meer gestopt. Inmiddels is het ingeburgerd en ontkomen we er niet meer aan: werkelijk overal vind je een QR code: om productinformatie op te halen, in musea, op toegangskaartjes, om bestelde goederen retour te sturen, in advertenties… o v e r a l ! 

Het is een onderdeel van ons leven geworden! De digitale poort tot informatie en toegang.

Is het niet geweldig dat zoiets kleins in ruim een decennium zo groot en universeel kan worden. Ook de vorm verandert. Het is er al met stippen en andere vormen dan de blokjes en vierkantjes. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht en zonder onze Coronajaren… ik weet niet of het dan nu zo alomtegenwoordig zou zijn. Iedereen kent en gebruikt het vierkantje met de 3 markante hoeken en de blokjes. QR codes hebben hun plek gevonden en functioneren. En zo heb je nu ook deze blog kunnen lezen.  

En ik? Ik koester ook na 12,5 jaar nog steeds mijn huisstijl met mijn QRcode, ook al wordt het nu niet meer als uniek gezien.

En het leuke is: de QR code op dat eerste zelf ontworpen visitekaartje uit 2011 werkt nog steeds, probeer maar!

Bericht tags: #Jubileum#QR#QR code

Jongeren lezen wel… maar met hun oren!

Leestijd: 2 minuten
Dat heeft een Zweeds onderzoek uitgewezen. Jongeren, en dan vooral de jongens/ jonge mannen (!) lezen…

to e-book or not to e-book

Leestijd: 2 minuten
De discussie over e-books laait voor de verandering weer eens op in bibliotheekland. We leren het…

Interview Ondernemend SVM

Leestijd: 1 minuut
De meeste ondernemers hebben ongetwijfeld gehoord van de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van gegevensbescherming…

Een mooie zomerdag

Leestijd: 1 minuut
Als zelfstandig professional kun je heel erg afzien , maar kun je ook heel erg boffen…

eten of gevreten worden…

Leestijd: 5 minuten
Vorige week was ik bij van een lezing van Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar E-marketing, op een,…

energie

Leestijd: 2 minuten
De week begon mooi, met  eindelijk eens een hele dag om aan mijn nieuwe website www.mbles.nl…
Compleet berichten overzicht

Contact

Margareth Bles
E-mail: margareth@mbles.nl

Klik hier voor meer contactgegevens.

Laatste berichten

  • Lees simpel
  • Deel 1 – Jubileum-blog 12,5 jaar margarethbles
  • Jongeren lezen wel… maar met hun oren!
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies

© 2025 Margareth Bles - Mbles.nl - margarethbles KvK 89529367

X LinkedIn
Beheer cookie toestemming
Wij zijn groot voorstander van jouw privacy-rechten. Daarom blokkeren wij, pro-actief, alle niet-functionele cookies.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Dit ben ik
  • Dit doe ik
    • Advies en consultancy
    • Interim management
    • Projectmanagement
    • Podcast
  • Portfolio
  • Contact
Zoeken