Deel 1 – Jubileum-blog 12,5 jaar margarethbles
12,5 jaar geleden stapte ik in de stoute schoenen van het zelfstandig ondernemerschap.
Een stap waar ik tot op de dag van vandaag geen moment spijt van heb gehad. Het heeft mijn werkzame leven verrijkt, het heeft me veel geleerd en veel gebracht en ik hoop op mijn beurt ook veel gebracht te hebben.
Terugblikken is niet mijn stijl van leven, maar dit vind ik toch wel een leuk moment om de komende periode eens wat blogs te wijden aan bijzonderheden en/of wat mij is opgevallen de afgelopen 12,5 jaar.
QR code
het vierkantje met de blokjes
Ik begon en moest herkenbaar zijn: een naam, huisstijl; sowieso een visitekaartje en een website.
Voor mijn grote stap in 2011, daar spreken we over, was ik manager ict, digitale bibliotheek en innovatie en zat ik midden in de digitale sprong voorwaarts. Digitale toepassingen waarmee ikzelf, collega’s en het grote publiek bekend raakten: internet en alles wat daar mee te maken heeft. Internetbankieren, e-books en tablets kwamen voor het grote publiek beschikbaar. Twitter en Facebook waren in volle groei.
De gadgets kwamen op. En zo af en toe zag je al ‘ns een QR code. Meestal in de buitenruimte, op een wand voor een bouwput bijvoorbeeld. Ik vond het een interessant iets, je kon met een eenvoudige QRcode- generator de leukste dingen doen.
Marcus Bergsma, mijn steun en toeverlaat voor mijn website, toen en nu, en als diginerd altijd op zoek naar de nieuwste dingen en toepassingen, maakte voor mij een mooie website. Zelf ontwierp ik een visitekaartje met QR code met daarin de link naar: mijn website!
In 2012 heeft Jan Belon mijn huisstijl geprofessionaliseerd en hij maakte een prachtontwerp met mijn logo waarin hij de QR code, ingenieus vormgeven met mijn M erin, een fraaie positie en rol gaf.
In die tijd werd ik trouwens best een beetje lacherig aangekeken als ik met de QR code op de proppen kwam, dat was een niche, leukigheidje, spielerei, maar toekomst? Nee…
(zo’n soort gesprek had ik overigens niet veel later ook eens met een marketingman die geen toekomst zag in apps op smartphones).
Van onbekend naar wereldwaarde
De QR code nam een vlucht en werd zelfs van levensbelang
Langzaamaan zag je de code steeds meer tevoorschijn komen, in musea vooral, maar het bleef een beetje op de achtergrond, het brak niet door. Tot 2020! Ineens kreeg het wereldwaarde! De Corona-pandemie veranderde de rol en betekenis van het zo karakteristieke vierkantje met de blokjes. Weet je nog: de Corona-app, de Coronacheck… we konden letterlijk niet meer zonder QR codes. Maar het stimuleerde ook extra creativiteit: mocht je eindelijk weer eens een café, terras, restaurant bezoeken, maar wel de 1,5 meter aanhouden, er zat een sticker op je tafeltje, waarmee je de menukaart kon inzien en je bestelling kon doen. De QR code. Briljant!
En het is sindsdien niet meer gestopt. Inmiddels is het ingeburgerd en ontkomen we er niet meer aan: werkelijk overal vind je een QR code: om productinformatie op te halen, in musea, op toegangskaartjes, om bestelde goederen retour te sturen, in advertenties… o v e r a l !
Het is een onderdeel van ons leven geworden! De digitale poort tot informatie en toegang.
Is het niet geweldig dat zoiets kleins in ruim een decennium zo groot en universeel kan worden. Ook de vorm verandert. Het is er al met stippen en andere vormen dan de blokjes en vierkantjes. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht en zonder onze Coronajaren… ik weet niet of het dan nu zo alomtegenwoordig zou zijn. Iedereen kent en gebruikt het vierkantje met de 3 markante hoeken en de blokjes. QR codes hebben hun plek gevonden en functioneren. En zo heb je nu ook deze blog kunnen lezen.
En ik? Ik koester ook na 12,5 jaar nog steeds mijn huisstijl met mijn QRcode, ook al wordt het nu niet meer als uniek gezien.
En het leuke is: de QR code op dat eerste zelf ontworpen visitekaartje uit 2011 werkt nog steeds, probeer maar!