Doorgaan naar inhoud
Margareth Bles – Mbles.nlMargareth Bles – Mbles.nl
  • Home
  • Dit ben ik
  • Dit doe ikUitvouwen
    • Advies en consultancy
    • Interim management
    • Privacy en dataveiligheid
    • Projectmanagement
  • Portfolio
  • Contact
Margareth Bles – Mbles.nl
Bevindingen - Blog

Leve de crisis … dankzij de digitale mogelijkheden

Home » Blog » Leve de crisis … dankzij de digitale mogelijkheden
16 september 201329 juli 2018 Laatste aanpassing op29 juli 2018 Leestijd: 4 minuten

Crisis, wie kan het woord nog horen? En het is razend vervelend als het  je in meerdere mate treft, dat zal ik niet ontkennen. En toch: schaarste maakt ook creatief! Het leidt tot nieuwe ontwikkelingen, nieuwe ideeën, inzichten en ook, het klinkt misschien tegenstrijdig, meer vertrouwen in elkaar. Mensen zoeken elkaar op, zijn geneigd meer met elkaar te delen en gaan liever in zee met een onbekende dan met de gevestigde orde van dure instituten of organisaties.

Ruilen, samen doen en delen is het nieuwe leven. Het barst van de mooie initiatieven. Er is een ware deeleconomie ontstaan!

Initiatieven, ingegeven door de behoefte echt iets te moeten doen aan de overconsumptie, maar ook als alternatief voor de heersende structuren.  Geïnitieerd vanuit het perspectief en de blik op de toekomst. Zoals een blog uit België het als volgt verwoordt in  http://www.retaildetail.eu/nl/in-beeld/item/15019-de-geboorte-van-de-nieuwe-gierigaard. Met de digitale mogelijkheden en middelen daarbij als belangrijkste verbinding.

Dankzij de digitale mogelijkheden:  sociale media en handige internettoepassingen leiden al deze initiatieven tot een groot succes. Alle mogelijke vormen van digitale en sociale media spelen ieder hun rol: internet, facebook, twitter, linkedin,… . Een nieuwe wereld waar digitaal en fysiek elkaar ontmoeten.

Het is zo oud als de weg naar Rome, ruilen in plaats van kopen, maar nu op een bereikbare wijze, ook als ‘t wat verder weg is.  Kwam je vroeger niet verder dan drie straten verderop, nu maakt t niet uit waar iets vandaan komt, via de digitale snelweg wordt zonodig ook wel een fysieke weg gevonden en komen de dingen naar je toe. We kopen, ruilen en dealen met wildvreemden.

Een greep

Initiatieven gericht op consumenten en consumentengedrag. Fantastische ideeën o.a : via http://deeleconomie.nl met als voorbeelden thuisafgehaald http://www.thuisafgehaald.nl/hoe-werkt-het/item144 . Kun je zelf lekker koken? Laat weten wat de pot schaft, mensen schrijven in, je kookt wat meer en mensen komen voor een bescheiden bedrag een vers gemaakte maaltijd afhalen. Iedereen blij!

Weggeven wat je niet meer nodig hebt? Via Facebook kan dat op de succespagina’s van ‘ik geef weg’. De variant in Zeeland https://www.facebook.com/groups/ikgeefwegwalcheren/?fref=ts , onlangs opgezet door Edwin Mijnsbergen, heeft in tijdsbestek van slechts twee weken al meer dan 1600 volgers en de spullen vliegen in no time alle kanten op.

Maar ook zakelijk. Daar waar de overheid de nieuwe ondernemers van deze tijd probeert te ontmoedigen en een bestraffingsbeleid voert in plaats van een beloningsbeleid. Hebben we niet allemaal geleerd door opvoeding dat alleen straffen op den duur niet leidt tot verbetering, terwijl belonen en stimuleren des te meer resultaat oplevert! Deze overheid straft nu de vele ondernemers met lef om in deze tijd voor zichzelf te starten of te werken, oa door de zelfstandigenaftrek af te schaffen. Waarom? Omdat een beperkt aantal van de 700.000 zelfstandigen verkapt in loondienst werkt. Per saldo levert de afschaffing de staatskas echt niets meer op. Integendeel.

En (dus) daar waar de overheid het investeren in de toekomst laat liggen en een ontmoedigingsbeleid voert, pakken de ondernemers het zelf wel op. Oa door gezamenlijk broodfondsen op te richten http://broodfonds.nl om zelf in hun noodzakelijke basisinkomen te voorzien bij onvoorziene tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Via een broodfonds zonder kleine  lettertjes. Als tegenhanger voor de afschuwelijk dure arbeidsongeschiktheidsverzekeringen met beperkingen, uitzonderingen en kleine lettertjes van de reguliere verzekeringsmaatschappijen. Oa via LinkedIn zijn al diverse groepen broodfondsen geformeerd. Groepen van mensen die elkaar voor die tijd niet of nauwelijks kenden, maar wel nu hun inkomstenverzekering met elkaar delen.

Of steeds vaker door coöperaties op te richten en daarmee in wisselende samenstelling en samenwerking met elkaar wel te kunnen inschrijven op grote opdrachten en van elkaars kwaliteiten gebruik te maken. Ieder vanuit zijn vak en specialiteit.Er zijn zelfs coöperatieve kredietverstrekkings-initiatieven. Met name voor de MKB hoek die voor de reguliere banken niet rendabel en aantrekkelijk meer zou zijn. Deze kredietunies http://www.dekredietunie.nl/ naast alternatieven als microkredieten of crowdfunding zijn goud waard. Waarom: omdat je met en aan elkaar verbonden bent.

Er is zelfs al digitaal, virtueel, geld: de bitcoin.  http://www.bitcoinspot.nl. Virtueel geld, in een gelimiteerde oplage. In no-time een succes, wat zowel het gebruik als de waarde flink opstuwt.

Zoveel ontwikkelingen, zoveel creativiteit, zoveel initiatief, zoveel lef. Maar dus vooral ook zoveel vertrouwen. Kennelijk vertrouwen we elkaar steeds meer. Is ook mogelijk, want als we willen, weten we eigenlijk ook razendsnel alles van elkaar. Via internet en de social media. Dat is toch mooi, dat in een tijd waarin het lijkt alsof het elkaar wantrouwen en de individualisering hoogtij viert, dit dus eigenlijk al even helemaal niet meer zo is!

Was het er ook geweest zonder de crisis? Ongetwijfeld, er is immers een nieuwe tijdgeest, nieuwe generaties gaan al vanzelfsprekender met meer openheid om, maar misschien wel langzamer en minder veelvuldig.

We mogen ons in Nederland prijzen, dat we het geluk kennen van de hoge mate van bereikbaarheid van internet voor iedereen. Nederland is groot als het gaat om betaalbaarheid, beschikbaarheid en bereikbaarheid van internet, voor iedereen. Want ook als je zelf geen computer of internetaansluiting kunt betalen, kun je nog altijd terecht bij een van de openbare bibliotheken. Daar kun je veelal gratis of voor een klein bedrag gebruik maken van internet.  De wereld ligt voor je open en de wereld wil graag delen.

Dus: zullen we ophouden te roepen dat het slecht gaat met Nederland en de crisis maar voortduurt, en onze blik richten op de goede nieuwe alternatieven? En daarbij dankbaar gebruik maken van wat de nieuwe technologieën ons mogelijk maken. Zolang we de menselijke maat maar niet uit het oog verliezen!

Bericht tags: #bitcoin#broodfonds#cooperatie#creatief#crisis#deeleconomie#digitale middelen#edwin mijnsbergen#ikgeefweg#kredietunie#social media#thuisafgehaald#vertrouwen

ieder kind is nr 1

Leestijd: 1 minuut
Ik vind dit een mooie foto om het jaar mee af te sluiten.  Omdat het eigenlijk…

afscheid zonder weg te gaan

Leestijd: 2 minuten
Opdrachten zijn er voor om af te ronden. Zo ook  de interim-opdracht bij www.bibliotheekoosterschelde.nl. Mooie opdracht…

Jongeren lezen wel… maar met hun oren!

Leestijd: 2 minuten
Dat heeft een Zweeds onderzoek uitgewezen. Jongeren, en dan vooral de jongens/ jonge mannen (!) lezen…

2016: wat is jouw strategie?

Leestijd: 2 minuten
De langste donkere dagen zitten er inmiddels weer op, de eerste goede voornemens –die-toch-niet-zo-goed-bleken-te-werken zijn al…

zijn waar je klanten zijn is het motto

Leestijd: 6 minuten
En dat motto was de afgelopen jaren vooral van toepassing op de ontwikkeling binnen het digitale…

Retail enzo

Leestijd: 2 minuten
Een week vol afwisseling. Bij BO begint de collega voor wie ik waarneem weer langzaamaan. Dat…
Compleet berichten overzicht

Contact

Margareth Bles
E-mail: margareth@mbles.nl

Klik hier voor meer contactgegevens.

Laatste berichten

  • Jongeren lezen wel… maar met hun oren!
  • Kerstgroet 2018
  • Cyber Security: social engineering
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies

© 2022 Margareth Bles - Mbles.nl - margarethbles B.V. KvK 73413429

Twitter Linkedin
Beheer cookie toestemming
Wij zijn groot voorstander van jouw privacy-rechten. Daarom blokkeren wij, pro-actief, alle niet-functionele cookies.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Scroll naar boven
  • Home
  • Dit ben ik
  • Dit doe ik
    • Advies en consultancy
    • Interim management
    • Privacy en dataveiligheid
    • Projectmanagement
  • Portfolio
  • Contact
Zoeken