Leve de crisis … dankzij de digitale mogelijkheden

Crisis, wie kan het woord nog horen? En het is razend vervelend als het  je in meerdere mate treft, dat zal ik niet ontkennen. En toch: schaarste maakt ook creatief! Het leidt tot nieuwe ontwikkelingen, nieuwe ideeën, inzichten en ook, het klinkt misschien tegenstrijdig, meer vertrouwen in elkaar. Mensen zoeken elkaar op, zijn geneigd meer met elkaar te delen en gaan liever in zee met een onbekende dan met de gevestigde orde van dure instituten of organisaties.

Ruilen, samen doen en delen is het nieuwe leven. Het barst van de mooie initiatieven. Er is een ware deeleconomie ontstaan!

Initiatieven, ingegeven door de behoefte echt iets te moeten doen aan de overconsumptie, maar ook als alternatief voor de heersende structuren.  Geïnitieerd vanuit het perspectief en de blik op de toekomst. Zoals een blog uit België het als volgt verwoordt in  http://www.retaildetail.eu/nl/in-beeld/item/15019-de-geboorte-van-de-nieuwe-gierigaard. Met de digitale mogelijkheden en middelen daarbij als belangrijkste verbinding.

Dankzij de digitale mogelijkheden:  sociale media en handige internettoepassingen leiden al deze initiatieven tot een groot succes. Alle mogelijke vormen van digitale en sociale media spelen ieder hun rol: internet, facebook, twitter, linkedin,… . Een nieuwe wereld waar digitaal en fysiek elkaar ontmoeten.

Het is zo oud als de weg naar Rome, ruilen in plaats van kopen, maar nu op een bereikbare wijze, ook als ‘t wat verder weg is.  Kwam je vroeger niet verder dan drie straten verderop, nu maakt t niet uit waar iets vandaan komt, via de digitale snelweg wordt zonodig ook wel een fysieke weg gevonden en komen de dingen naar je toe. We kopen, ruilen en dealen met wildvreemden.

Een greep

Initiatieven gericht op consumenten en consumentengedrag. Fantastische ideeën o.a : via http://deeleconomie.nl met als voorbeelden thuisafgehaald http://www.thuisafgehaald.nl/hoe-werkt-het/item144 . Kun je zelf lekker koken? Laat weten wat de pot schaft, mensen schrijven in, je kookt wat meer en mensen komen voor een bescheiden bedrag een vers gemaakte maaltijd afhalen. Iedereen blij!

Weggeven wat je niet meer nodig hebt? Via Facebook kan dat op de succespagina’s van ‘ik geef weg’. De variant in Zeeland https://www.facebook.com/groups/ikgeefwegwalcheren/?fref=ts , onlangs opgezet door Edwin Mijnsbergen, heeft in tijdsbestek van slechts twee weken al meer dan 1600 volgers en de spullen vliegen in no time alle kanten op.

Maar ook zakelijk. Daar waar de overheid de nieuwe ondernemers van deze tijd probeert te ontmoedigen en een bestraffingsbeleid voert in plaats van een beloningsbeleid. Hebben we niet allemaal geleerd door opvoeding dat alleen straffen op den duur niet leidt tot verbetering, terwijl belonen en stimuleren des te meer resultaat oplevert! Deze overheid straft nu de vele ondernemers met lef om in deze tijd voor zichzelf te starten of te werken, oa door de zelfstandigenaftrek af te schaffen. Waarom? Omdat een beperkt aantal van de 700.000 zelfstandigen verkapt in loondienst werkt. Per saldo levert de afschaffing de staatskas echt niets meer op. Integendeel.

En (dus) daar waar de overheid het investeren in de toekomst laat liggen en een ontmoedigingsbeleid voert, pakken de ondernemers het zelf wel op. Oa door gezamenlijk broodfondsen op te richten http://broodfonds.nl om zelf in hun noodzakelijke basisinkomen te voorzien bij onvoorziene tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Via een broodfonds zonder kleine  lettertjes. Als tegenhanger voor de afschuwelijk dure arbeidsongeschiktheidsverzekeringen met beperkingen, uitzonderingen en kleine lettertjes van de reguliere verzekeringsmaatschappijen. Oa via LinkedIn zijn al diverse groepen broodfondsen geformeerd. Groepen van mensen die elkaar voor die tijd niet of nauwelijks kenden, maar wel nu hun inkomstenverzekering met elkaar delen.

Of steeds vaker door coöperaties op te richten en daarmee in wisselende samenstelling en samenwerking met elkaar wel te kunnen inschrijven op grote opdrachten en van elkaars kwaliteiten gebruik te maken. Ieder vanuit zijn vak en specialiteit.Er zijn zelfs coöperatieve kredietverstrekkings-initiatieven. Met name voor de MKB hoek die voor de reguliere banken niet rendabel en aantrekkelijk meer zou zijn. Deze kredietunies http://www.dekredietunie.nl/ naast alternatieven als microkredieten of crowdfunding zijn goud waard. Waarom: omdat je met en aan elkaar verbonden bent.

Er is zelfs al digitaal, virtueel, geld: de bitcoin.  http://www.bitcoinspot.nl. Virtueel geld, in een gelimiteerde oplage. In no-time een succes, wat zowel het gebruik als de waarde flink opstuwt.

Zoveel ontwikkelingen, zoveel creativiteit, zoveel initiatief, zoveel lef. Maar dus vooral ook zoveel vertrouwen. Kennelijk vertrouwen we elkaar steeds meer. Is ook mogelijk, want als we willen, weten we eigenlijk ook razendsnel alles van elkaar. Via internet en de social media. Dat is toch mooi, dat in een tijd waarin het lijkt alsof het elkaar wantrouwen en de individualisering hoogtij viert, dit dus eigenlijk al even helemaal niet meer zo is!

Was het er ook geweest zonder de crisis? Ongetwijfeld, er is immers een nieuwe tijdgeest, nieuwe generaties gaan al vanzelfsprekender met meer openheid om, maar misschien wel langzamer en minder veelvuldig.

We mogen ons in Nederland prijzen, dat we het geluk kennen van de hoge mate van bereikbaarheid van internet voor iedereen. Nederland is groot als het gaat om betaalbaarheid, beschikbaarheid en bereikbaarheid van internet, voor iedereen. Want ook als je zelf geen computer of internetaansluiting kunt betalen, kun je nog altijd terecht bij een van de openbare bibliotheken. Daar kun je veelal gratis of voor een klein bedrag gebruik maken van internet.  De wereld ligt voor je open en de wereld wil graag delen.

Dus: zullen we ophouden te roepen dat het slecht gaat met Nederland en de crisis maar voortduurt, en onze blik richten op de goede nieuwe alternatieven? En daarbij dankbaar gebruik maken van wat de nieuwe technologieën ons mogelijk maken. Zolang we de menselijke maat maar niet uit het oog verliezen!